Wednesday, November 17, 2010

hepi Aidiladha....


pengalaman menjatuhkan lembu dan melihat darah2 lembu adalah tradisi tahunan aku di masjid Ar-rahimah.. dimana setiap tahun aku akan membantu masjid dalam melakukan proses penyembelihan disana..

awal2 pagi lagi aku bangun.. solat subuh.. then bersiap utk pergi ke masjid.. bila aku tengok kat luar jee.. macam hari biasa laaa.. tak ada orang pakai baju melayu atau telekung berjalan menuju ke masjid... slalu kalau raya kan ada jee yang da bangun awal2 utk pergi solat hari raya.. tapi nie macam aku sorang jee yang bersemanagat utk sambut hari raya korban... hahahah!! aku keringkan diri utk terus bergerak menuju ke baitullah (masjid laa)...

mmg aku antara yang terawal.. sampai tok bilal pom tak sampai lagi utk melaungkan takbir hari raya... dalam hati aku.. "waaaah ada chan aku nak takbir kat masjid nie"

dah mmg lama aku nak bertasbid dan menyumbangkan suara merdu aku di masjid tuh... kebetulan tak ada orang.. AJK masjid pon panggil aku sapa nak takbir raya.. dengan lantas dan pantas laaaa aku sambar mic tuh... huhuhuh!! macam separuh dari cita2 aku dah tercapai... hahahahah! tak sabar nak bertakbir... :)


dan giliran aku bertakbir adalah yang ke 2... hahahah! seronok yang amat... macam biasa laa... aku tiru gaya suara rabbani.. arwah ustat asri tuh... tak tau sedap ker tak kan... tapi aku rasa puas hati sangat... dah bertahun nak pegang mic masjid tuh... hehhehe! tahun nie berjaya plakk...

dan.... ini adalah pertama kali aku duduk kat saff depan untuk solat hari raya ker.. solat jumaat ker.. asalkan solat tu ada khutbah.. aku mesti dok kat belakang... tapi tahun nie aku pecah rekod duduk sebelah ngan imam dan timbalan nazir... waaaa.. tak bangga kot...

dah selesai solat dan dengar khutbah... aku balik laa nak bersiap2 dengan uniform untuk ber sparing dengan lembu... semangat dow... heheheh! tak tau asal aku semangat giler tahun nie... tak sabar nak melihat darah2 lembu... hahahah!

ringkasan.. aku dilantik menjadi chif untuk tugasan membawa daging dari tapak peneymbelihan ke tapak pemotong daging.. anak2 buah aku semuanyer budak2 kechik.. harapkan USRA,NUAR, ALI dan abg nyer HENDRA hahahahah! nasib baik ada mereka... kalau tak.. letih nak harapkan aku sorang.. mana tak nyer.. ahli2 yang lain semua nyer bawah umur... kechik2 jeee semua... hahah! terima kasih laa kat usra, nuar, ali, hendra dan manan sebab sudi dtang tolong aku.. :)

tapi ganjaran pendahuluan didunia nie Allah bagi agak lumayan gak laaa... orang awam semua dapat sorang 1 plastik daging.. tapi mereka siap dapat 3-4 plastik daging.. belum campur ngan tulang lagi... hahahahahah! dapat duit rm10 plakk tuh pihak masjid bagi... waaaa.. harap2 berbaloi laa ganjaran dunia yg Allah berikan kepada mereka.... ganjaran akhirat poon ada.. tunggu kita semua mati laaa kan...

itu sahaja laa pengalaman aku di hari raya haji nie... harap2 tahun depan lagi best laa dan menyeronok kan! :)

No comments:

Post a Comment

kritikan yg membina