Wednesday, December 22, 2010

sukarelawan Zoo Negara...

korang pernah bagi makanan haiwan kat zoo... hahah.. ini adalah pengalaman pertama kali dalam hidup aku... bagi makanan kat haiwan... zoo negara plakk tuh...

selewat 8.30 pagi aku dtg ke zoo di pintu 3.. tunggu kawan aku laa... nak dtg ke zoo.. dah lambat.. adoi... tapi tak pe... puan norma iaitu guru atau CI kami tak marah.. sebab pihak pengurusan pon bagi taklimat dalam pukul 8.30am gak... janji pukul 8... hahaha! masing2 lambat...

kami dipaksa untuk membahagikan kepada 1 kumpulan 5 orang... so kumpulan aku terdiri dari... ayu, wani, nurul dan devi... hahahah! kami ditugaskan untuk membantu membersihakan kawasan rumah burung atau 'bird house'.... huhuhu kawan2 aku yang lain semua dah bahagi2 tugas laa.. ada yg bersih kandang gajah, singa, harimau, zirafah dan jugakk... ada yg kene jual sayaur... hahah! macam2 bila dengar pengalaman dan cerita dari mereka...

aku sampai jee tempat tempat rumah burung tuh... makanan burung semua da siap... tinggal nak bagi jee.. hahah... bau dedak dan buah-buahan dah menghiasai rumah burung tersebut... hahah! macam2 burung ada kat dalam tu... tapi tak dipamerkan... hahah! untung aku... dapat tengok yg orang lain tak dapat tengok... hehehe... sebab apa... burung2 yg di kuanrintinkan tu adalah disebabkan penyakit, baru lahir, baru sampai dan untuk dijinakkan... hahah! abg yg bagi makan tu cakap... kandang nie adalah macam kandang untuk pesalah yang telah membuat jenayah... ye laa.. burung kat dalam tu semua garang2 laa... abg zul sruh aku berhati2 bila masuk ke dalam sangkar burung tu.. dia ceritalahh... dia pernah kene patuk dek burung hantu.. sampai terkoyak laa... tapi nak buat cam mana... dah tu kerja nie... adess... selain jumpe burung2 yang garang.. aku jumpe gak burung yang jinak... iaitu burung bangau.. bagi makan macam burung merpati kat batu caves tu.. tapi nie kita boleh pegang dia... waaaa... orang lain yg masuk zoo bayar rm20 mana leh pegang... hahahahahah.....

dah selesai bagi makan... aku kene basuh kandang gakkkkk... aduh.. tak pe... aku suka.. ye laa jumpe ngan burung2 yang tak pernah kita lihat laa.... burung helang... belatuk... tiong... macam2 lagi... bercaap dengan burung pon ade... tu yang best... aku ada bawak balik bulu burung enggang.. akak dila kasik aku sebagai cenderamata utk aku... waaa.. orang lain mana ada... aku sorang jee ada.. tu pon aku terjumpe masa dok basuh sangkar burung enggang...

oh ya.. kami semua tidak dibenar kan amik apa2 barang atau gambar dari tempat kami bekerja.. melainkan dengan izin sahaja....

huhuh! banyak sebenar nyer nak diceritakan... kalau nak tengok gambar banyak2... gi kat facebook aku.. dah upload pom... hahahah!

kalau korang nak jadi sukarelawan kat zoo boleh sangat.. datang jee zoo pintu 3... tapi seawal pukul 8 ar... korang boleh request nak kerja kat mana... hahah! seronok.... seronok sangat :)


masa ni kami tengah rehat makan kat kantin zoo...

inilah kak dila dan abg zul... diaorang nie spoting... seronok laa wey!

nie laa burung nuri atau kak tua.. kalau kita nak tanggap gambar dengan burung nuri tu.. rm10... tapi kami dah tanggap 100kali... free jee :)

nie laahh incharge kami atau CI.. puan norma.. kami panggil datin norma.. :P

nie lah antara barisan pelajar mahsa yg join sukarelawan di zoo negara... taniah diucapkan ....

No comments:

Post a Comment

kritikan yg membina