Monday, November 14, 2011

Buang yang keruh ambil yang jernih

Wahai seluruh sahabatku.. aku inginkan kembalinya kita diwaktu dahulu kala dimana setiap daripada kita tiada sebarang perasaan dendam dan benci. Kerdilnya aku di dalam blog ini dengan merendah diri dan mengakui juga banyak membuat kesalahan dan kesilapan merasakan tidak layak utk mengajak seluruh sahabatku utk bersatu kembali diatas nama persaudaraan. terlebih dahulu aku memohon sejuta keampunan dan kemaafan dari seluruh sahabat ku seandainya kehadiran blog ini menampakkan kebodohkan aku. Walau apapun, aku tetap mahu menulis atas nama kebenaran dan penyatuan kita semua.

Sesungguhnya, apa yang aku tulis ini adalah pendapat dan pandangan peribadi yang ingin di kongsi bersama. Kerana aku merasakan tiada lagi ruang utk aku meluahkan apa yang terbuku didalam hati ini. Meronta-ronta didalam jiwa ini ingin mengajak kalian kearah pendamaian. Dan dijauhkan persengketaan.

Bagi aku mencari punca masalah dan kesalahan pada induvidu tidak akan menyelesaikan masalah bahkan akan merumitkan lagi masalah, kerana setiap dari kita pasti ada melakukan masaalah dan kesalahan. Caranya adalah kita perlu membuang yang keruh dan ambil yang jernih. Lupakan segala kesalahan yang telah sahabat kita lakukan. Sekiranya perlu untuk menutup aib, tutupinya dengan rapat. Kerana kita diibaratkan seperti air yang dicincang takkan putus. Ingat senang untuk kita bertahan keakraban hubungan persahabatan ini yang telah menjangkau 15 tahun lebih? adakah sia-sia perbuatan itu?

Untuk aku memuhasabahkan diri, aku juga ingin menasihati diri aku dan seluruh sahabat aku supaya kita membuang sifat ego, bangga diri, riak, rasa paling hebat, berkata bongkak. Kerana ini adalah sifat yang telah di cucuk oleh para syaitan utk memecah belahkan kita. Kerana sifat2 tersebut adalah sifat dari syaitan. Kita lihat bagaimana perpecahan dari langit dimana syaitan dihalau keluar dari syurga kerana sifat riak, bangga diri dan bongkak kepada Allah SWT yang ingkar tidak mahu sujud kepada Nabi Adam AS. Maka perpecahan berlaku yang merugikan syaitan Laknatullah. Tidak sia-sia kita menjalinkan rasa rendah diri pemaaf dan menghormati diantara satu sama lain di kalangan kita. Bahkan ia mencetuskan keharmonian di kalangan kita.

Walaupun kita tidak menyukai perangai atau akhlak sahabat kita, walaupun sudah berulang kali nasihat, dan ibarat mencurah air didaun keladi. Diam sahaja dan berdoa supaya sahabat kita berubah akhlak. Kerana diam ini adalah hampir dengan sabar. Dan sabar itu adalah dekat dengan Allah. Allah akan menurunkan pertolongan kepada orang2 yang bersabar dengan doa. Dan perbuatan itu tidak merugikan sesiapa pun bahkan hubungan persahabatan seperti itu akan mendapat berkat dan rahmat dari Allah.

Dengan kata lain juga, aku yang juga penuh dengan kesilapan dan dosa ingin mengajak seluruh sahabat ku supaya meniggalkan perbuatan mungkar yang ditegah oleh Allah. Dan aku lihat juga punca keretakkan dikalangan kita ini adalah dengan tiadanya rahmat dan berkat Allah. Bagaimana mungkin utk menyelitkan berkat dan rahmat Allah sekiranya setiap perjumpaan kita pasti ada perancangan untuk melakukan kemungkaran kepada Allah. Dan aku melihat ini adalah sebagai salah satu faktor dimana Allah manarik nikmat hubungan erat diantara kita semua..

Untuk menguji sejauhmana keakraban diantara kita. Cuba kalian renung semula. Dari segi warna, makanan, kenderaan, perbuatan harian, perlakuan yang orang lain tak tahu kita tahu. Kita tahu seorang sahabat kita itu memnati warna apa, makanan jenis apa, memakai kenderaan apa, cara berjalan dan perbuatan harian kita. Hanya kalangan kita sahaja yang tahu. bukankah itu menampakkan keakraban kita?

Justeru itu, blog ini sekadar mengajak dan peratusan utk kita kembali duduk semeja di bawah satu payung adalah bergantung kepada induvidu yang telah membaca blog ini. Kerja aku sebagai seorang sahabat yang ingin melihat keharmonian diantara sahabat, telah aku jalankan kewajipannya. Kini aku cuba berharap, kemungkinan kita akan lepak bersatu seperti sediakala.


Iqman Iberahim
10.02 am
15/11/2001

No comments:

Post a Comment

kritikan yg membina