Monday, September 13, 2010

Pengalaman Puasa dan Raya...

erm.. tahun nie.. puasa aku lagi seronok dari raya.. aku ceritakan aktiviti puasa aku setiap hari ek..

5.00 am - bersiap utk sahur
6.00 am - bersiap solat subuh di masjid
7.00 am - gi praktikal kat HKL
2.30 pm - balik dari HKL then solat zohor.. tido jap...
3.00 pm - tolak kereta troli meniaga mak aku... (cop parking)
4.00 pm - start meniaga dan bergilir2 ngan mak aku utk aku pulang solat asar...
7.45 pm - balik dari niaga... mandi, solat magrib dan bersedia utk ke masjid.. solat isyak dan terawih... then lepas buat 8 rakaat.. ada tadarus dengan kanak2... huhuh! jadi fassy utk mereka... sampai laa pukul...
11.00 pm - balik dari masjid ... masa tu laa nak rehat atau lepak2.. sampai pukul...
12.00 am - mesti tido.. sebab esok nak bagun pukul 5 pagi.. kang ngantok plakk kat hospital... adesss.....!!

waaa... bulan puasa nie seronok buat ibadah.. sebab tak ada setan2 yg kacau... hahaha! mmg seronok giler.. macam bila 10 malam terakhir tuh.. macam layakk kee dapat malam lailatulqadar... hahaha!!

sori2.. aku kat sini bukan nak certita pasal kebaikkan yg aku buat.. hahaha!! ada jee yg aku tambah2 nak bagi sedapkan cerita dalam blog aku nie... hehehe!! ada banyak yg manis berlaku dalam bulan puasa nie.. tapi antara yg paling best laa aku cerita... hahahahaha!!

antara yg paling best ialah bergaul dan berkawan ngan kanak2.. kanak2 tersebut aku kenal melalui tadarus yg amanahkan oleh aku utk memimpin mereka.. hahahaha!! kanak2 jeee....!! huhu!! seronok bila duduk dalam kalangan kanak2.. walau macam2 karenah dan macam2 perangai kandang2 boleh mendatangkan tension.. tapi mereka juga boleh menghilang kan tekanan dalam hidup kita... bila tak ada mereka.. waaa... rindu nyer rasa... lagi2 bila malam qiamulai... bila semua orang tido... saya dapat rasakan yg saya tidurkan seorang anak saya sendiri sambil memberi nasihat yg berguna... waaaa.. tersentuh rasa bila dapat ucap dan kucup pipi dan dahi kanak2 tersebut, macam usap dan kucup anak sendiri..... dan mereka dapat mendengar nasihat saya dengan baik skali... dan saya pula dapat blaja bagaimana cara menjaga dan mendidik anak dengan sempurna, betul dan penuh dengan kasih sayang... huhuhu!! sumpah banyak hikmah yg aku dapat.. dan macam tak sabar2 nak jadi ayah yg baik sangat... hhuhuhuhu!! tak sabar nak jadi ayah rupanyaa... gedik petul penulis nie kan... adesss... apa2 pom.. sila dan tolong bersangka baik setiap apa yg datang dan wujud di hadapan kita...!! ^_^

bila terjadi malam ke 30 ramadhan.. aku menghayati terawih dengan penuh rasa sedih dan rindu... huhu! tak pernah aku dapat buat 20.. aku dapat buat.. siap dengan witir 3 rakaat kot.. ini lah hikmah ramadhan... huhuhu!! sebab apa aku sedih.. lepas nie dah tak ada terawih.. da takada tadaruss, da tak ada pasar ramadhan.. adesss... rasa... macam nak puasa 2 bulan plakkk bula kat hujung2 ramadhan nie... kan?? sapa dapat rasa sama rasa ngan saya?? aduh.....

bila tiba nyer raya.. aku beraya ngan kawan2.. huhuhu! walau pom aku rasa tak sabar nak raya.. tapi.. macam raya aku nie kosong.. aku rasa.. raya nie aku kehilangan plakk.. adess... sedih betul... aku kehilangan kawan baik aku.. aku tak taw ar kenapa.. kami jarang dan tak pernah laa bergadoh.. bahkan kami saling hormat menghormati antara satu sama lain... apa2 pom... aku cuba hipokrite utk cakap ini adalah raya terbest yg aku alami.. isk.. dah laaa malas nak citer pasal raya.. sedih sangat...

isk... apa2 pom aku nak bagi taw para pembaca.. aku rindukan kawan baik aku.. that all... walau dia benci aku macam mana pom.. he still my best fren..

eh! asal lari topic nie... huhuhu!!! jap jap... sambung citer raya kita ekk....

erm.. pasal raya nie... huhuh!! raya yg ketiga laa bosan skit.. sebab dah pakai lawa2 tapi raya kat belakang umah jeee!! adess... tapi raya yg keesokkan nya pla... kami gi raya 5 buah rumah... huhuhuh!! bersama ngan anak si eddie yg comel tuh... hahahahahaha!! tu laa laa.. raya ngan puasa... lagi seronok puasa... ^_^

sekian.....!!

No comments:

Post a Comment

kritikan yg membina