Friday, July 10, 2009

perangkap cinta

Cinta ini adalah nikmat yg diberikan oleh Allah kepada setiap hambanya, sedangkan binatang dan pokok bakau dan bukit bukau semuanyer mendapat merasai nikmat cinta dan kasih sayang ini. betapa besarnyer skop nikmat cinta yg di reka hebat oleh pencipta alam ini.

Merujuk kepada diri saya sendiri, kenapa kita lalai dan leka dengan nikmat cinta ini? ya, saya akui, cinta ini sangat indah, seronok, hebat, bahagia dan segala2nya yg hebat ada dalam cinta. dan adalahnya manusia menganggap cinta ini neraka jahanam, cinta ini adalah celaka, cinta ini adalah punca kerosakkan dan punca segala kemusnahan.

Sesungguhnya, barang siapa yg mencintai makhluk manusia lebih dari Tuhannya.. nescaya cinta nya tidak kekal dan tidak selalu bahagia.. berlainan pula kepada mereka yg mencintai makhluk tetapi meletakkan dan menyandarkan cinta mereka kepada Allah. comform cinta mereka senantiasa bahagia dari dunia dan akhirat.

Bagaimana menyandarkan cinta kepada Allah?
*cinta yang senantiasa merujuk kepada Allah, dan meletakkan setiap perbuatan dan kelakuan ditakuti dengan amaran2 Allah.

Kenapa kita sayang sangat orang sampai tahap tanggungjawab dengan Allah terabai?
*caranya kita kena ingat bahawa orang yg kita sayang itu, cinta yg telah tersemai diantara berdua.. sesungguhnya telah disemai oleh baja syaitan. korank tak terfikir ker kenapa laa kita sayang sangat pasangan kita, padahal ramai lagi yang lebih baik dari dia kita boleh dapat? sesungguhnya.. ternyatalah bahawa cinta kalian telah dibajai oleh baja syaitan yang sukar untuk di basmi dengan mana2 racun melainkan solat dan zikir!!! semua itu kerja syaitan yg nak merosakkan anak adam dan mengajak kita semua join mereka masuk neraka..

Cinta adalah lumrah. dan pastikan ianya berjalan diatas landasan yang betul. ini kerana di setiap tepi landasan cinta ini ada pelbagai stesen hasutan yg mengajak kearah kemaksiatan. dan pastikan kita jangan terpedaya dengan helah yg telah dibisikkan di dalam hati kita. pastikan kita berhenti di stesen yg sepatutnya..!!! ini kerana ramai yg telah tewas sebelum sampai ke destinasi yang sepatutnya.

untuk pendapat aku sendiri, aku mengakui aku ada rasa ingin bercinta. dan aku meletakan prinsip haram bercinta sebelum kawin, aku cuba berpegang sehingga sekarang. dan kadang-kala, aku hampir mengadaikan prinsip yg telah aku perkukuhkan sejak umur belasan tahun lagi. Allhamdulillah dengan bekal zikir dan solat setiap hari, aku cuba sedikit demi sedikit menghakis rasa ingin couple dalam diri.

aku akui aku jelous tngok member2 semua ada pasangan masing2.. dan aku tak ada pasangan.. pelik kan? dah la muke hensem, pas tu ada motor LC plak tuh.. takkan tak ada awek.. ada yg cop aku GAY pom ade..! ye, aku akui juga.. tingkah laku aku seakan2 GAYdan lelaki lembut, tapi yg tahu apa yg tersirat dalam hati ini adalah pencipta diri aku sendiri, buat ape aku perlu bg taw korank apa yg ada dalam hati aku kan? dan aku gunakan kawan2 aku sebagai pengubat kesunyian dan kesendirian dalam diri selain menghayati nikmat cinta dengan agama Allah.

aku senantiasa berhati2 dengan perangkap cinta yang telah disediakan oleh syaitan sejak dalam syurga lagi sewaktu mula2 kejadian atuk adam dan nenek hawa kita lagi.

No comments:

Post a Comment

kritikan yg membina