Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul

dikesempatan ini.. untuk membanyakkan lagi tulisan blog saya.. ingin saya menyempitkan lagi blog ini dengan tulisan mengenai maulidur rasul.. sepanjang pengamatan saya dalam memerhati gelagat manusia di dunia hari ini.. ada beberapa perkara yang menjadi percanggahan dalam menyambut maulidur rasul.. ada 2 perkara iaitu pearakkan dan bidaah dalam menyambut perayaan yang juga kita panggil 'besday' Nabi Muhammad SAW.

saya mengambil contoh yang pertama iaitu perarakkan.. cerita ini timbul di kerajaan di bawah pimpinan Guang Eng di pulau mutiara, pulau pinang. Ini kerana ada pihak yang menyatakkan bahawa ketua menteri tersebut tidak membenarkan pearakkan dilakukan di sesebuah kawasan yang saya sendiri pun lupa dan tak reti nak sebut.. tapi tajuk utama dia.. tak bagi berarak laa.. itu adalah berita yang saya baca di arus perdana Utusan Meloya.. dan lain pula bila saya baca dan di interview terus dengan ketua menteri itu sendiri yang berbangsa cina. apabila saya membaca kedua-dua akhbar yang mana satu pihak menyatakan Ketua Menteri (KM) pulau pinang itu mengharamkan pearaakan maulidur rasul manakala satu pihak lagi menyatakkan bahawa, bukan mengharamkan akan tetapi mengalihkan tempat pearakkan supaya ia di tempatkan yang lebih selesa.. selain itu juga..

untuk mengukuhkan lagi hujan KM tersebut, beliau menyatakan buat apa nak haramkan.. sedangkan tahun lepas beliau sendiri yg turun padang join bersama perarakkan tersebut. siap berbaju melayu lagi.. pendapat saya pula..saya bangga dengan KM yang berbangsa cina tapi menyambut skali kita dalam perayaan menyambut besday nabi kita.. biarpon dia bersifat hipokrit atau munafik saya tak kisah.. sebab dah memang dia kafir yang menolak Islam 100%.. tapi.. yang dah Islam nie macam mana?? adesss

selain itu juga... saya ingin bertanyakan kepada pihak yg mencetuskan provokasi ini.. apa makna mempertahankan perarakkan maulud nabi bermatian sekiranya perarakkan tersebut tidak dituip roh yg sangat cintakan nabi.. dan juga.. sunnah nabi di buang di merata tempat bahkan tidak diletakkan kan langsung dalam arus pemerintahan masa kini... itu yang mengakibatkan hari maulud nabi tidak popular dikalangan remaja.. akan tetapi hari jadi velenatine yg sangat dinanti2kan.. what the hell?

seterusnya.. bidaah, isk.. apa laa masaalah u all nak cakap sambut besday nabi nie bidaah.. isk.. i tanya u all yg cakap sambut besday nabi nie bidaah.. ok.. kalau laahh u all mati atau meninggalkan dunia.. atau u all hidup lagi laa.. suka tak kalau kawan2 u ker.. saudara u ker.. ahli keluarga u ker.. buat kejutan atau surpirse besday utk u all?? suke tak?? best tak?? rasa dihargai tak?? padahal benda nie u all tak pernah buat dan tak pernah mintak kan... erm.. macam tuh laa perasaan nabi.. kita (umat dia laa) buat maulud nie sebab nak hargai nabi.. nak ingai hari nabi lahir.. dan kita buat pon nak hayati sunnah hidup dan perjuangan nabi.. lainlaaa kalau sambut maulud nabi dengan arak ker.. konsert2 ker.. pesta sex ker.. kalau i pom i tak suke.. isk.. bagi golongan u all nie.. i tak nak sebut laa u all dari golongan mana.. i takut blog i kene gam plak.. heheheh! so yg paham tu paham jee laaa.. yg tak paham tu.. kene slalu laa gi masjid dengar kuliyyah ustat2 tu ek...!!!

uhuhu! panjang sangat tulis nie.. letih da tangan.. sebenar nyer banyak lagi nie idea nak tulis.. tapi.. macam malas lagi nie.. tak pe laa.. kalau ada isu lain yg utk saya bahaskan.. saya akan bahaskan.. kalau ada silap ejaan tu biasa laa.. tak yah tegur.. paham2 jee.. tapi kalau ada tersilap bahasa.. tersantun budi terlajak kata... bagi taw laa yg tak puas hati.. insya Allah.. saya akan cuba betul kan...!!! dah letih.. tak nak tapi lagi.. huhu!

jom kita selawat bersama2.. sepanjang hari ini... bukan hari nie jee .. hari2 laaa!


wasalam...

1 comment:

  1. Assalammualaikum..

    Moga saudara diberkati Allah hendaknya..menarik tulisan..tapi pada amatan saya ada sedikit kekeliruan mengenai maulud nabi tu..saya pun terfikir gak naper der sesetgh orng kata sambut maulud tu bidaah..jadi atas curiousty yg melampau2 saya pun wat la research, tanya sana, tanya sini..baca sana, baca sini..jadi saya nak tnya saudara..komen saudara tu berlandaskan fakta dan hujah ker?dah tul2 pasti?sebab..apa-apa yg kita kata dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat nanti..jadi kenalah banyak berhati2 dalam berbicara..sebab tu para ilmuan berkata lebih banyak diam itu lebih disuakai daripada banyaknya berkata-kata..moga kita semua diberi hidayah dan petunjuk dari Allah amin

    ReplyDelete

kritikan yg membina